ceritaku padamu

Thursday 12 February 2009

urrmmm..baru kali ni aku nak menceritakan tentang kehidupan aku dalam blog nie…dulu aku bukan malas nak taip…aku banyak keja…tulah…dulu masa skoll malas nak belajar…nak kerjalah…hah sekarang bila dah kerja....banyak plak songeh aku nie…dulu aku tak terniat nak jadi lecture @ pengajar @ pun cikgu…tak terlintas dalam otak aku pun sama sekali…tak hinginlah senang cakap… dulu aku mana suka sangat kat cikgu..suka lawan cikgu adalah…kawan² aku dulu tau macam mana aku dulu…selalu gagal dalam kelas bila buat ujian…selalu kena kutuk…walaupun aku tau ada segolongan macam aku…aku rasa akulah yang paling bodoh dalam kelas masa tu, selalu kena marah ngan cikgu…

tapi sekarang nie aku sendiri terkejut..aku rasakan macam aku nie bermimpi... (amin ko nie mimpi ke @ buat -buat mimpi) hati ku berkata - kata... dari aku tak minat langsung jadi pendidik...so now aku sekarang dah jadi pendidik untk golongan yang bergelar "PELAJAR". aku macam tak percaya…(amin betul ke nie...) dulu masa aku nak amik keputusan "SPM".. aku sendiri tak percaya yang aku telah lulus semua mata pelajaran …kalau tak akulah yang paling teruk sekali…aku bajet dah gagal 1 2 subjek.. nie idak, langsung takde…mana tak terkejut berok dibuatnya... nak menangis pon ada jugak masa tu...tapi aku control macholah katakan...tak class ar budak nakal macam aku nie nangis..hahahaha...

Lepas tu aku terus sambung pelajaran aku ke kolej di kolumpo…dalam kolej tu aku sorang jer dak dari sek. teknik aku…yang lain semua aku dengar ada masuk U, IPT ntah mana²lah… sedih + gembira pon ada masa tu...(xpelah amin janji ko dapat sambung belajar pon dah cukup, dimana - mana pon kita boleh berjaya jika kita usaha...igt tu, belajar rajin - rajin...) "kata arwah pada aku... teringat lagi pesan arwah pada aku"...
tapi aku terkejut jugak lepas aku study kat situ selama 4 bulan baru surat tawaran dari politeknik Port Dickson N9 sampai ke tangan aku.aku dapat tawaran sambung dalam bidang accounting…tapi aku taknak sambung…aku pikir baik aku sambung jer bidang yag aku dah amik tu (bidang IT - Programmer) dah lah lari dari bidang aku plak tu...Pengurusan Perniagaan... tapi takpe dah minat nak watcamna kan?
masa 3 tahun aku study kat kolej lama... aku adalah salah satu student yang tersenarai dalam ranking 10 student terbaik dalam kolej tu... mana tak bangga… happy woo wa cakap lu... dulu aku rasa aku bodoh sangat... tapi aku rasa aku dah mula berubah…ada kemajuan le tu..

So leps 3 tahun aku study kat situ aku sambung diploma kat kolej lain... aku sambung kat Melaka Bandaraya Bersejarah…(PRITEC) so bila aku abis jer diploma... aku terus dipilih sebagai tutor di kolej aku… dan awal bulan 6 aku dinaikkan jadi lecture untuk mengajar… dan sekarang aku bangga sebab aku ada sijil Diploma... tapi sayang aku tak sempat nak tunjukkan pada arwah.. aku janji nak tunjukkan pada dye hasil usaha dan pesan dye pada aku dulu... tapi selain Diploma aku jugak ada menerima sijil dimana aku layak untuk mengajar cikgu aku balik… iaitu dimana aku amik kos Pengajar Tenaga Pengajar Vokasional (VTO) berbuih mulut aku study mende tu…yelah BI beb…mana taknya… dahlah tahun depan aku kena ngajar kat sabah duh...

So sekarang bila aku ingat balik… aku rasa kelakar ada, sedeh ada, sedeh sebab kawan aku ada lagi yang still study…lum abis lagi... ada yang dah kerja... ada yang dah kawen pun ada...yang tak kerja @ tak sambung study aku tak tahu... WallAllahualam… tapi paling sedih tak dapat bergembira dengan arwah dengan apa yang aku dapat...

now aku harap dapat jumpa semula kawan² lama aku…aku rindu kat U All…ntah apa citer korang semua ek? aku rasa inilah kurniaan yang Allah telah beri pada aku… satu keajaiban bagi aku… satu sinar baru… maybe lepas nie aku tak akan sia²kan harapan keluarga aku tuk lihat aku berjaya…
sekian……
moir:
Mr PeN (Mohd Ali Amin)

0 comments: